تشخیص کیست و علائم آن

بسته به نوع کیست، علائم و نشانه‌ها بسیار متفاوت و راه تشخیص کیست متفاوت خواهد بود. در بسیاری از موارد، فرد ابتدا از یک توده غیرطبیعی آگاه می شود، به خصوص زمانی که کیست درست زیر پوست باشد.

بسیاری از کیست های داخلی، مانند کیست هایی که در کلیه ها یا کبد ایجاد می شوند، ممکن است به هیچ وجه علائمی ایجاد نکنند. تا زمانی که یک اسکن تصویربرداری – مانند ام آر آی ، سی تی اسکن یا اسکن انجام شود، آنها را تشخیص داده نمی شوند، ممکن است فرد متوجه آنها نشود.

غیرعادی است که برخی از کیست ها مانند کیست های پوستی باعث درد شوند مگر اینکه پاره شوند، عفونی شوند یا ملتهب شوند. با این حال، کیست سینه می تواند باعث درد شود.

در صورت ایجاد کیست در مغز، فرد ممکن است سردرد و سایر علائم را نیز تجربه کند.

برای مطالعه بیشتر » کیست مویی

چه چیزی باعث ایجاد کیست می شود؟

کیست ها شایع هستند و می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند. آنها می توانند در نتیجه عفونت، انسداد غدد چربی یا سوراخ شدن باشند.

برخی از علل دیگر کیست عبارتند از:

• تومورها
  • شرایط ژنتیکی
  • نقص در اندام یک جنین در حال رشد
  • نقص در سلول ها
  • شرایط التهابی مزمن
  • انسداد مجاری در بدن که باعث تجمع مایعات می شود
  • یک انگل
  • جراحتی که باعث شکستن رگ می شود

تشخیص کیست های خوش خیم و بدخیم

کیست ها معمولاً خوش خیم هستند و به دلیل انسداد در سیستم های تخلیه طبیعی بدن ایجاد می شوند.

با این حال، برخی از کیست ها ممکن است تومور هایی باشند که در داخل تومورها تشکیل می شوند. اینها می توانند بدخیم یا سرطانی باشند. کیست ها مشابه تومورها نیستند.

درمان های کیست

گزینه های درمانی برای کیست به طیف وسیعی از عوامل از جمله نوع کیست، محل قرارگیری آن، اندازه آن و میزان ناراحتی که ایجاد می کند بستگی دارد.

پس از تشخیص کیست برای کیست های بسیار بزرگ که علائم ایجاد می کنند، پزشک ممکن است برداشتن جراحی را توصیه کند. گاهی اوقات، پزشک می تواند کیست را با وارد کردن یک سوزن یا کاتتر به داخل حفره تخلیه یا آسپیره کند.  اگر کیست به راحتی قابل دسترسی نباشد، ممکن است از تصویربرداری رادیولوژیک برای هدایت دقیق سوزن یا کاتتر استفاده کنند.

یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است مایع برداشته شده را زیر میکروسکوپ بررسی کند تا مشخص کند که آیا سلول های سرطانی وجود دارد یا خیر. اگر مشکوک به سرطانی بودن کیست باشند، ممکن است برداشتن جراحی، بیوپسی از دیواره کیست یا هر دو را پیشنهاد کنند. برخی از کیست ها در نتیجه یک بیماری مزمن یا زمینه ای ایجاد می شوند، مانند بیماری فیبروکیستیک پستان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک. در چنین مواردی، تمرکز درمان بر روی خود وضعیت پزشکی خواهد بود، نه کیست.

تفاوت کیست و دمل (کورک)

اگرچه کیست ها و دمل می توانند از نظر ظاهری مشابه به نظر برسند، اما علل و گزینه های درمانی آنها متفاوت است. کیست یک کیسه بسته است که از مواد مایع، گاز یا نیمه جامد تشکیل شده است. کورک توده ای است که با چرک پر شده و در اطراف فولیکول های مو ایجاد می شود. آنها معمولا در نتیجه یک عفونت باکتریایی رخ می دهد.

کیست مویی یکی از انواع کیست هایی است که در بدن ایجاد می شود. کیست مویی در آقایان جوان بیشتر دیده می شود اما در افراد دیگر هم دیده می شود. کیست مویی ممکن است در همه نواحی بدن به وجود آید اما در نواحی کمر بیشتر دیده می شود.

تشخیص کیست

کیست ها کیسه های غیر طبیعی و پر از مایع هستند که می توانند در بافت های هر قسمت از بدن ایجاد شوند. آنها نسبتا رایج هستند و انواع مختلفی دارند. عفونت ها، تومورها، انگل ها و جراحات می توانند باعث ایجاد کیست شوند. آنها معمولا غیر سرطانی هستند. اگر فردی نگران کیست است یا متوجه یک توده جدید شده است، باید برای تشخیص دقیق و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کند.