درمان خانگی هموروئید

درمان خانگی هموروئید

درمان خانگی هموروئید (که گاهی اوقات به آن بواسیر نیز می گویند) سیاهرگ های متورم مقعد و رکتوم هستند که می توانند باعث درد، خارش و خونریزی مقعدی شوند. آنها می توانند داخلی یا خارجی باشند.

هموروئید داخلی در رکتوم قرار دارد و معمولا دیده نمی شود و احساس نمی شود. هموروئید خارجی در پوست بیرونی مقعد قرار دارد.

هموروئید شایع است. به گفته مؤسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی ((NIDDK  از هر 20  نفر ، یک نفر آنها این بیماری را در مقطعی تجربه می کند.

هموروئید معمولاً در عرض چند هفته خود به خود از بین می روند، اما می توانند باعث ناراحتی خفیف تا شدید شود.

در اینجا برخی از درمان‌ها و درمان خانگی هموروئید وجود دارد که می‌تواند به کاهش اختلال در آنها کمک کند.

راه های درمان خانگی

در اینجا چند درمان خانگی رایج وجود دارد که می تواند به تسکین علائم هموروئید کمک کند.

1. حمام گرم با نمک اپسوم

حمام آب گرم می تواند به تسکین تحریک ناشی از هموروئید کمک کند. سعی کنید از یک حمام سیتز استفاده کنید، یک وان پلاستیکی کوچک که روی صندلی توالت قرار می گیرد تا بتوانید ناحیه آسیب دیده را غوطه ور کنید، یا اگر می توانید در وان حمام کنید.

بعد از هر بار اجابت مزاج به مدت 20 دقیقه حمام آب گرم یا حمام نشسته را امتحان کنید. افزودن نمک اپسوم به حمام می تواند با کاهش درد، تسکین بیشتری را به همراه داشته باشد. حمام گرم با نمک اسپوم یکی از روش های امتحان شده برای کسانی است که به دنبال درمان خانگی هموروئید هستند.

1. کمپرس سرد

کمپرس یخ یا کمپرس سرد را به مدت 15 دقیقه هر بار روی مقعد قرار دهید تا ورم را از بین ببرید. برای هموروئید بزرگ و دردناک، کمپرس سرد می تواند یک درمان بسیار موثر باشد.

زمانی که می خواهید از کمپرس یخ به عنوان درمان خانگی هموروئید استفاده کنید؛ حتما یخ را داخل پارچه یا دستمال کاغذی بپیچید. هرگز مواد منجمد را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید، زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند یا به بواسیر شما آسیب برساند.

1. فندق جادوگر

فندق جادوگر می تواند خارش و درد را که دو علامت اصلی هموروئید خارجی هستند، کاهش دهد. در واقع این مورد یک ضد التهاب طبیعی است، بنابراین می تواند تورم را نیز کاهش دهد.

می توانید آن را به صورت مایع خریداری کنید همچنین می توانید آن مستقیماً روی هموروئید خارجی اعمال کنید. همچنین می توانید آن را در محصولاتی مانند دستمال مرطوب ضد خارش و صابون پیدا کنید. در واقع فندوق جادوگر یکی از از روش های موثر درمان خانگی هموروئید است.

1. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا اغلب برای درمان هموروئید و بیماری های پوستی استفاده می شود. تصور می شود که دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به کاهش تحریک کمک کند.

شواهد بالینی زیادی در مورد اثربخشی ژل آلوئه ورا برای هموروئید وجود ندارد. اما مرکز ملی برای منبع معتبر سلامت کامل و یکپارچه آن را به احتمال زیاد برای استفاده موضعی بسیار ایمن فهرست کرده است. بنابراین می توانید آن را به عنوان درمان خانگی هموروئید

ژل آلوئه ورا را می توان به عنوان یک ماده در سایر محصولات مانند کرم ضد آفتاب یا لوسیون یافت. اما شما فقط باید از ژل آلوئه ورا خالص برای بواسیر به عنوان درمان خانگی هموروئید استفاده کنید، زیرا سایر مواد و افزودنی ها می توانند هموروئید را تحریک کنند. ژل آلوئه ورا خالص را می توان مستقیماً از داخل برگ های گیاه آلوئه ورا نیز برداشت کرد.

برخی از افراد به آلوئه ورا حساسیت دارند، به خصوص آنهایی که به سیر یا پیاز حساسیت دارند. با استفاده از مراحل زیر واکنش آلرژیک را بررسی کنید:

• مقداری به اندازه سکه را روی ساعد خود بمالید.
  • 24 تا 48 ساعت صبر کنید.
  • اگر هیچ واکنشی رخ نداد، استفاده از آن باید ایمن باشد.
  1. دستمال مرطوب کننده

استفاده از دستمال توالت بعد از اجابت مزاج می تواند بواسیر موجود را تحریک کند. دستمال مرطوب به تمیز نگه داشتن شما بدون ایجاد تحریک بیشتر کمک می کند.

همچنین می توانید از دستمال مرطوب هایی که دارای ترکیبات ضد هموروئید تسکین دهنده هستند مانند فندق جادوگر یا آلوئه ورا استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید دستمال‌هایی که برای درمان خانگی هموروئید انتخاب می‌کنید الکل، عطر یا سایر مواد تحریک‌کننده در آنها نباشد. این مواد می توانند به جای تسکین علائم هموروئید را بدتر کنند.

1. لباس نخی گشاد

لباس‌های تنگ و پلی‌استر را با پنبه‌های قابل تنفس (مخصوصاً لباس‌های زیر نخی) تعویض کنید تا به تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه مقعد کمک کنید. این به طور بالقوه می تواند علائم و خطر عفونت در زخم های باز یا پوست خام و آسیب دیده را کاهش دهد.

از استفاده از شوینده های معطر یا نرم کننده های پارچه برای کمک به کاهش سوزش خودداری کنید.

• روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از روش های درمان خانگی هموروئید است. در واقع روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده طبیعی است که ممکن است به تسکین درد، خارش و ناراحتی کمک کند. روغن درخت چای ممکن است به مبارزه با باکتری هایی که منجر به عفونت در پوست آسیب دیده یا تحریک شده شوند، کمک کند.

تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی روغن درخت چای برای هموروئید در دسترس نیست، اما یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که یک درمان 2 هفته ای هموروئید با ترکیب روغن درخت چای، اسید هیالورونیک و متیل سولفونیل متان (اغلب برای درمان آرتریت استفاده می شود) در مقایسه با دارونما به کاهش قابل توجهی درد، خونریزی و التهاب کمک کرد.

برای تسکین بیشتر از روغن درخت چای همراه با سایر درمان های طبیعی مانند فندق جادوگر یا آلوئه استفاده کنید.

1. روغن نارگیل

طبق تحقیقات سال 2008 روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد و یکی از روش های درمان خانگی هموروئید است. به همین جهت خواص ضد درد (تسکین دهنده) آن می تواند به کاهش ناراحتی ناشی از هموروئید کمک کند. طبق تحقیقات سال 2014، خواص ضد باکتریایی آن باعث می شود که هموروئید سریعتر بهبود یابد.

روغن نارگیل به دلیل داشتن اثر ملین، ممکن است به رفع یبوست نیز کمک کند. از آنجایی که یبوست یا زور زدن در حین حرکات روده یکی از علل شایع بواسیر است، این امر می تواند به درمان و پیشگیری از آن کمک کند.

شما می توانید روغن نارگیل را برای درمان بواسیر با مصرف منظم یا استفاده خارجی آن مصرف کنید. می توانید با روغن بپزید، آن را با پنبه روی بواسیر خارجی بمالید.