علائم یبوست در کودکان

علائم یبوست در کودکان چیست؟

یبوست از مشکلاتی است که امروزه اغلب افراد به علت تغییر در سبک زندگی و کاهش تحرک با آن درگیر هستند. علائم یبوست در کودکان مشابه افراد بزرگسال است. اگر کودک شما نیز با این مشکل سر و کله می زند، این مقاله می تواند برای شما راهگشا باشد.

مهم ترین علائم یبوست در کودکان

علائم یبوست در کودکان مشابه علایم یبوست در بزرگسالان است. کودکانی که دچار یبوست هستند نشانه و علایم مختلفی دارند که نیازمند توجه و دقت شما والدین گرامی است. البته اگر این نشانه ها در کودک شما وجود دارد، نگران نباشید. یبوست از مشکلاتی است که باید جدی گرفته شود؛ اما در اغلب موارد با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی و یا حتی با افزودن ورزش به برنامه ی روزمره تا حد زیادی حل شدنی است.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر » علائم هموروئید

انواع علائم یبوست در کودکان

یبوست هم مانند چالش های دیگری که کودک آن با آن روبرو می شود، ابتدا باید به یافتن علت و ریشه مشکل بگردیم. از انواع نشانه هایی که می توانیم به آن اشاره کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•         تعداد اجابت مزاج در طول هفته کمتر از 2 بار باشد.
  •         دفع مدفوع سخت، سفت، توده ای باشد.
  •         دفع آن برای کودک سخت و دردناک باشد؛ یا پس از انجام عمل دفع، کودک احساس می کند که تمام مدفوع دفع نشده است.
  •         کودک باسن خود را فشرده می کند
  •         شکم کودک متورم است و یا نفخ کرده است.
  •         کودک از شب ادراری رنج می برد.
  •         حرکات غیر معمول انجام می دهد.
  •         به هر دلیلی کودک از اجابت مزاج خودداری می کند، یا به تاخیر می اندازد.

چه زمانی کودک را نزد پزشک ببریم؟

اگر علائم یبوست در کودکان شما بیش از 2 هفته طول بکشد یا با انواع درمان های خانگی از رفع نشود، باید به پزشک مراجعه کنید

علایم که نشان می دهد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

خونریزی از رکتوم کودک

وجود خون در مدفوع کودک

نفخ و درد مداوم در شکم کودک

استفراغ و کاهش وزن های بدون دلیل

علائم یبوست در کودکان

ریشه و علت علت یبوست در کودکان چیست؟

کودکان اغلب از نگه داشتن مدفوع خود برای جلوگیری یا تاخیر در دفع مدفوع دچار یبوست می شوند. هنگامی که مدفوع برای مدت طولانی در روده بزرگ بماند ، روده بزرگ مایع زیادی را از مدفوع جذب می کند. سپس مدفوع سفت، خشک و به سختی دفع می شود. کودک شما ممکن است دفع مدفوع را به تاخیر بیاندازد یا از آن اجتناب کند و در ادامه دچار یبوست شود. اما باید همانند دیگر چالش هایی که بر سر راه کودک قرار می گیرد، ابتدا باید علت های آن را پیدا کنیم. علائم یبوست در کودکان به علت های زیر می تواند به وجود آید.

علت اول یبوست در کودکان : ژنتیک

متاسفانه باید بگوییم که یبوست یکی از مواردی است که می تواند از طریق ژنتیک و به طور ارثی به کودک منتقل شود.

علت دوم: رژیم غذایی نادرست

استفاده از غذاهای فرآوری شده، فست فودها، غذاهای کم فیبر، عمدتاً محصولات نان سفید و مصرف مکرر غذاهای موجود در لیست زیر که باید از آنها اجتناب کنید.

عدم تحمل لبنیات یا گندم یا هر دو – عدم تحمل با آلرژی متفاوت است و برخی از بچه ها ممکن است در هضم گندم یا لبنیات مشکل داشته باشند که دفع آنها را کند می کند. البته عدم تحمل و سازگاری با لبنیات در کودکان بیشتر دیده می شود. این مشکل اغلب با حذف لبنیات و شیر گاو از رژیم غذایی رفع می شود.

علت سوم : نگهداشتن و تاخیر در دستشویی رفتن

برخی از بچه ها به دلایل مختلفی مانند شیطنت و … از دستشویی اجتناب می کنند.در این حالت وقتی آن را نگه می دارند، مشکل یبوست در کودکان تشدید خواهد شد.

علت چهارم:  کم جویدن خوراکی ها

اگر کودک شما غذای خود را به خوبی نمی جود یا در جویدن مشکل دارد و تکه های بزرگ غذا را قورت می دهد، می تواند عامل تشدید کننده یبوست در کودکان شما باشد. زیرا غذا به اندازه کافی در هنگام ورود به معده ریز و تجزیه نمی شود و سپس از معده و روده ها خارج می شود. به همین دلیل علائم یبوست در کودکان شدیدتر خواهد شد.

علت پنجم: تند خوری

زمانی که کودک به دلایل مختلفی در خوردن عجله دارد، یبوست یک نتیجه متحمل است؛ چرا که در اثر عجله و کم جویدن غذا یبوست تشدید خواهد شد.همچنین زمانی که کودک تند تند می خورد، احتمال حجم بیشتری از غذا را خواهد خورد، این امر نیز ممکن است یکی از دلایل یبوست باشد.

با آموزش عادات غذایی مناسب، خوردن با آرامش و طمانینه، همچنین جویدن به اندازه می تواند کمک شایانی در رفع علایم یبوست به کودکان بکند.

علت ششم: مصرف کم آب

کم بودن مقدار آب حرکت مدفوع را از طریق روده دشوار می کند. بچه ها باید روزانه نصف وزن بدن خود را بر حسب وزن خود آب بنوشند. به طور مثال یک کودک با وزن 18 کیلوگرم، روزانه حدود 3 لیوان آب بخورد. البته اگر کودک فعال و پر جنب و جوشی باشد و یا ورزش می کند و مقدار زیادی عرق می کند این مقدار بیشتر خواهد شد.

علت هفتم: داروها و بیماری های خاص

برخی از داروها و مکمل های غذایی که می توانند علائم یبوست در کودکان را تشدید کند عبارتند از:

آنتی اسیدهایی که حاوی آلومینیوم و کلسیم هستند

آنتی کولینرژیک ها و ضد اسپاسم ها

داروهای ضد تشنج

برخی از مکمل های آهن

برخی از داروهای مسکن

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی

برخی مشکلات بهداشتی و تغذیه ای

برخی بیماری های سیستم ایمنی چون سلیاک

اختلالات و آسیب هایی که مربوط به مغز، نخاع و ستون فقرات است.

شرایطی و بیماری هایی که بر هورمون های کودکان تاثیر می گذارد مانند کم کاری تیروئید

مشکلاتی که می توانند کولون یا رکتوم را مسدود یا باریک کنند، از جمله تومورها

دیابت کودک

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر » روش های درمان یبوست نوزاد

کلام آخر

یبوست در کودکان از شایع ترین مشکلات و چالش های کودکان است. علائم یبوست در کودکان متفاوت است. همچنین علت های متفاوتی دارد. در هر صورت والدین باید به نشانه ها توجه کنند و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی انواع روش های درمانی و خدمات کلینیک هموروئید تماس بگیرید.