لیزر ابسه مقعدی

بیماری آبسه مقعدی که به اسم های مختلفی نظیر پری آنال، آبسه دورانی یا بیرونی و آنورکتال نیز شناخته می شود، یک تاول است که در کنار مقعد به وجود می آید. این تاول زمانی نمایان می شود که درون معقد یک حفره پر چرک وجود داشته باشد. یکی از بهترین درمان های این بیماری، لیزر آبسه مقعدی است. درواقع درمان های مختلفی برای این بیماری وجود دارد که هیچکدام از آن ها تاثیرگذاری لیزر آبسه مقعدی را ندارند.

این بیماری باعث می شود افراد مبتلا درد بسیار شدید به همراه خستگی، ترشحات رکتوم و همچنین تب را نیز تجربه کنند. از جمله دلایلی که موجب بیماری آبسه مقعدی می شوند، می توان به بیماری فیستول مقعدی، بیماری رکتال و کرون، هموروئید و همچنین کورتون اشاره کرد.

درصورت بی توجهی به درمان این بیماری، ممکن است شخص بیمار دچار فیستول های مقعدی دردناکی شود. از دیگر خطرات بی توجهی به درمان بیماری آبسه مقعدی این است که پس از گذشت مدتی علاوه بر دردهای زیادی که بیمار تجربه می کند، ممکن است برای درمان آن از جراحی استفاده شود.

انواع آبسه مقعدی

آبسه های مقعدی با توجه به نقاط بوجود آمدن آن به دسته های زیر تقسیم می شوند:

• آبسه دورانی
  • آبسه ایسکئورکتال
  • آبسه supralevator

از میان موارد ذکر شده رایج ترین نوع آبسه، آبسه دورانی است که بیش از نیمی از موارد این بیماری مربوط به همین نوع است. این آبسه از مجموعه های سطحی از مواد چرکی که زیر پوست مقعد قرار دارند، تشکیل می شود. اما در نوع دیگر به دلیل انتقال قسمتی از اسفنکر مقعد خارجی به فضای ایسکئورکتال، آبسه ایسکئورکتال به وجود می آید.

دلایل ایجاد بیماری آبسه مقعدی:

• مسدود شدن غده مقعد
  • عفونت های ناشی از مقاربت
  • ابتلا به بیماری کرون
  • رابطه جنسی مقعدی
  • داشتن بیماری های ضعف سیستم ایمنی نظیر ایدز
  • شیمی درمانی
  • سابقه شقاق مقعدی در کودکان
  • استفاده از داروهای استروئیدی نظیر پردنیزول

علائم آبسه مقعدی:

• خارج شدن خونابه یا عفونت از مقعد
  • درد و سوزش مقعد هنگام دفع مدفوع
  • داشتن درد در ناحیه مقعد که با نشستن بیشتر می شود
  • داشتن احساس سوزش، درد، قرمزی و تورم در ناحیه مقعد

آبسه های حاد تر ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

• تب و لرز
  • داشتن حالت تهوع
  • احساس خستگی مداوم و ضعف
  • داشتن دردهای شکمی

پیشگیری از آبسه مقعدی

انجام دادن موارد زیر باعث پیشگیری از این بیماری می شود:

• مصرف کردن مایعات به میزان زیاد
  • درمان به موقع یبوست
  • داشتن تحرک زیاد و ورزش
  • شستشوی مقعد با آب گرم
  • مصرف غذاهای فیبر دار
  • پرهیز از نشستن طولانی مدت

انواع درمان آبسه مقعدی

لازم به ذکر است که این بیماری خود به خود درمان نمی شود. روش های درمانی مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که سنتی ترین روشف خارج کردن عفونت و چرک توسط پزشک متخصص است. در این روش در صورتی که آبسه عمقی باشد ممکن است نیاز به بیهوشی و جراحی در اتاق عمل باشد اما در صورتی که آبسه مقعدی سطحی و ساده باشد با بی حسی موضعی نیز می توان در مطب پزشک این عفونت را از بین برد.

بهترین روشی که می توان از آن برای درمان آبسه مقعدی استفاده کرد، لیزر است. با استفاده از لیزر، ناحیه عمل در زمان برش میکروب زدایی می شود. لازم به ذکر است که آبسه ها پس از درمان در حالت معمول نیازی به بخیه ندارند و باز خواهند ماند اما در بعضی موارد خاص نیاز به بخیه وجود دارد.

در صورت مبتلا بودن بیمار به بیماری سیستم ایمنی یا دیابت، امکان خطرناک بودن جراحی برای وی زیاد است و در این حالت ممکن است پس از جراحی نیاز به بستری بیمار برای مراقبت از وی دربرابر عفونت باشد.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

یکی از پیشرفته ترین روش های درمان این بیماری، لیزر پرتوان دی اکسید کربن است که درصد موفقیت بالایی دارد. لیزر آبسه مقعدی روش سریع تری برای درمان این بیماری در مقابل سایر روش های مورد استفاده محسوب می شود.

لیزر آبسه مقعدی توسط پزشک متخصص جراحی عمومی انجام می شود و اینکار می تواند به صورت کامل بیماری را درمان نماید. پزشک متخصص به وسیله اشعه لیزر برای تخلیه عفونت، یک برش کوچک در محل عارضه به وجود می آورد. پس از درمان به وسیله لیزر ممکن است توسط پزشک داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک تجویز شود. برخی از افرادی که به این بیماری دچار می شوند، به دلیل ترس از بیهوشی و جراحی ممکن است از درمان آن خودداری کنند که در این حالت نیز می توانند از درمان به وسیله لیزر استفاده نمایند.

در ادامه 4 مورد از مهمترین فواید لیزر آبسه مقعدی را در ادامه شرح خواهیم داد.

• نداشتن خونریزی در روش درمان به وسیله لیزر.
  • دوران نقاهت پس از انجام لیزر آبسه مقعدی خیلی سریع است و تنها یک روز استراحت برای به دست آوردن مجدد سلامتی کافی است.
  • میکروب زدایی کردن ناحیه عارضه به وسیله لیزر.
  • درد های ناشی از درمان به وسیله لیزر در مقایسه با جراحی سنتی تا 70 درصد کاهش می یابد و نیازی به استفاده از مسکن های قوی نیست.

انواع لیزر آبسه مقعدی

روش کم توان، پرتوان، و ترکیبی از جمله روش های لیزر آبسه مقعدی محسوب می شوند.

هزینه لیزر آبسه مقعدی چقدر است؟

هزینه لیزر آبسه مقعدر با توجه به نقاط تشکیل آن و اینکه در بیمارستان یا کلینیک باشد، متغیر است. همچنین ممکن است علاوه بر آبسه مقعدی به بیماری های دیگری نیز مبتلا باشید. به همین دلیل برای اطلاع از هزینه اینکار ابتدا باید توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید و سپس از پزشک هزینه دقیق انجام لیزر آبسه مقعدی را جویا شوید.

دلیل بهتر بودن لیزر آبسه مقعد نسبت به سایر روش ها چیست؟

لیزر آبسه مقعدی می تواند در مدت زمان 20 تا 60 دقیقه این بیماری را از بین ببرد که در مقایسه با جراحی سنتی زمان بسیار کمتری نیاز دارد. همچنین لیزر آبسه مقعدی درد و خونریزی خیای کمتری دارد و سرپایی است. افرادی که روش لیزر را انتخاب می کنند دیگر نیازی به بستری شدن در بیمارستان و همچنین بیهوشی و پانسمان ندارند و به همین دلیل پس از انجام لیزر می توانند به کارهای خود مشغول شوند.