تشخیص بواسیر

معاینه و تشخیص بواسیر چگونه انجام می شود؟

امروزه افراد بسیاری با چالش و مشکلات گوارشی و هموروئید روبه رو هستند. یکی از مهم ترین مراحل درمان همه ی بیماری ها، تشخیص درست آن است. هموروئید نیز از این قاعده مستثنی نیست و تشخیص بواسیر بسیار مهم است. برای درمان هموروئید از روش های مختلفی استفاده می شود. لیزر بواسیر یکی از آسان ترین روش های درمانی می باشد. این روش بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. چرا که درمان لیزری بواسیر در مقایسه با سایر روش های درمانی، درد کمتر و دوره نقاهت کمتری دارد.

معاینه و تشخیص هموروئید

دکتر متخصص به کمک یک پرستار معاینه را انجام می دهد. این روش در یک اتاق مجهز انجام می شود. بیمار معمولاً به پهلو دراز می کشد  پزشک ناحیه مقعد را معاینه می کند. اغلب لمس بدون درد است، زیرا پزشک از کرم مخصوص استفاده می کند. احتمالا بیماران مبتلا به درد شدید در طول معاینه احساس ناراحتی کنند. در این مورد، ما پیشنهاد می کنیم که این روش را با استفاده از یک اسپری بی حس کننده و یک ژل مخصوص انجام دهیم.

معاینه اولیه در بیشتر موارد با کمک آینه فشرده پروکتولوژیک انجام می شود. این روش نیز بدون درد است. در اغلب موارد اطلاعات به دست آمده در طول معاینه برای ارزیابی مشکلات بیمار کافی است. در صورت وجود موارد مشکوک به خصوص در موارد خونریزی، پزشک یک بررسی تکمیلی را تعیین می کند، اما فقط تعداد کمی از بیماران به این امر نیاز دارند.

مهم این است که تشخیص بواسیر به درستی انجام شود. پس بررسی می کنیم که با یک تومور بدخیم روده یا سایر بیماری های جدی که علائم آن مشابه علائم هموروئید است، وجود ندارد. به همین دلیل است که بیماران در صورت داشتن ناراحتی در ناحیه مقعد نباید مراجعه به پزشک را به تاخیر بیندازند.

پس از معاینه و مشاوره پروکتولوژیست، پزشک می تواند برنامه دقیق درمان را تهیه کرده و هزینه نهایی عمل را تعیین کند.

برای مطالعه بیشتر » درمان هموروئید

بیماری هموروئید چیست؟

هر فرد دارای یک شبکه عروقی در اطراف مقعد است که عمدتاً از سیاهرگ ها تشکیل شده است. این شبکه رگ های خونی که به بستن سوراخ رکتوم کمک می کند. اغلب در طول زندگی این شبکه تحت تأثیر عوامل مختلف بزرگ می شود و شروع به تداخل می کند. این همان چیزی است که ما به عنوان بیماری هموروئیدی یا هموروئید می شناسیم.

بیماری هموروئیدی چگونه خود را احساس می کند؟

علائم بسیار متفاوت است.  ناراحتی در راست روده، خارش، مدفوع خونی، خونریزی در حین اجابت مزاج، التهاب روده (تشکیل های دردناک و متورم در ناحیه مقعد). در مراحل بعدی هموروئید در حین اجابت مزاج یا تمرینات بدنی افتادگی پیدا می کند.

بیماری هموروئیدی با ترک های کوچک غشای مخاطی یا پولیپ های کوچک می تواند نسبتاً بی ضرر باشد، اما اغلب این بیماری می تواند بسیار جدی باشد. در نتیجه باعث سرطان رکتوم، کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون می شود.

برای مطالعه » علائم هموروئید

انواع هموروئید

هموروئید از بیماری هایی که با توجه به علائم آن به 4 نوع درجه بندی می شود.

هموروئید داخلی چیست؟

هموروئید داخلی داخل راست روده هستند و معمولاً قابل مشاهده نیستند. آنها همچنین به ندرت جدی هستند، اما علائم خاصی ایجاد می کنند. در نهایت، حتی بدون درمان، معمولاً خود به خود از بین می روند. علائم هموروئید داخلی عبارتند از:

• سوزش
  • یک توده در داخل یا اطراف مقعد شما
  • درد یا ناراحتی
  • خونریزی خفیف بعد از اجابت مزاج

هموروئید خارجی چیست؟

بواسیر خارجی روی مقعد یا اطراف آن جایی که حرکات روده رخ می دهد ظاهر می شود. شما همیشه نمی توانید آنها را ببینید، اما گاهی اوقات آنها به صورت توده های کوچک روی سطح مقعد قابل مشاهده هستند. هموروئید خارجی معمولاً جدی نیست و علائم مشابه علائم داخلی است. ممکن است وقتی متورم و قابل مشاهده باشند تیره رنگ به نظر برسند. علائم عبارتند از:

• سوزش
  • یک توده در داخل یا اطراف مقعد شما
  • خونریزی خفیف بعد از اجابت مزاج
  • درد و ناراحتی بیشتر هنگام نشستن، ورزش بدنی یا حرکات روده

هموروئید پرولاپس چیست؟

هموروئید پرولاپس زمانی است که هموروئید بیرون از مقعد شما بیرون زده است. بسته به شدت و میزان بروز آن، پزشک شما ممکن است آن را از نظر جدیت (1-4) درجه بندی کند. این نوع هموروئیدها معمولاً به صورت توده های قرمز رنگ ظاهر می شوند. گاهی اوقات هموروئید هیچ علامتی ندارد. گاهی اوقات آنها می توانند درد، خارش یا احساس سوزش ایجاد کنند. اگر آنها جمع نشوند یا بدتر شوند، ممکن است برای درمان هموروئید به جراحی نیاز داشته باشید.

هموروئید ترومبوز چیست؟

هموروئید ترومبوز شده هموروئیدی است که دارای لخته خون در داخل بافت است. آنها اغلب به صورت تورم یا توده در اطراف مقعد ظاهر می شوند. هنگامی که لخته خون ایجاد می شود، یک عارضه در نظر گرفته می شود، هموروئید ترومبوز می تواند در داخل یا خارج ایجاد شود. علائم عبارتند از:

• رنگ کبودی در اطراف ناحیه هموروئید
  • درد و تورم شدید
  • سرخی
  • خارش

هموروئیدهای ترومبوز شده می توانند به طور بالقوه خطرناک باشند، بنابراین در صورت مشاهده این علائم باید در اسرع وقت با پزشک هموروئید خود تماس بگیرید.

در حالی که هموروئیدها معمولا جدی نیستند، در صورت عدم درمان به خصوص در موارد شدید می توانند باعث مشکلات و عارضه هایی شوند. اگر در تهران زندگی می کنید و با هموروئید دست و پنجه نرم می کنید، همین امروز با کلینیک هموروئید دکترعلی آریایی تماس بگیرید. کلیه خدمات تشخیص و درمان در این کلینیک در اسرع وقت و توسط متخصص انجام می شد.

آیا بیماران می توانند بیماری هموروئید را خودشان تشخیص دهند؟ آیا بواسیر با طب سنتی قابل درمان است؟

اغلب بیماران به هنگام شرح حال می گویند : “من هموروئید دارم.”  در طی یک مکالمه بیشتر به نظر می رسد که بیمار خودش بیماری را تشخیص داده است. گاهی اوقات دکتر متخصص پس از معاینه نظر بیمار را تایید می کند.

متأسفانه در برخی موارد معاینه نشان می دهد که بیمارانی که خود تشخیص «بواسیر» داده اند، بیماری جدی تری دارند (سرطان، التهاب رکتوم، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و غیره). زمانی که سرطان در مراحل پیشرفته باشد و برای انجام هر اقدامی دیر شده باشد، غم انگیز است.

فقط پزشک می تواند تشخیص بواسیر صحیح را تعیین کند. مشاوره با متخصص و معاینه برای روشن شدن یا رد نظریه در مورد هموروئید ضروری است.

آیا این درست است که مشکلات بواسیر فقط با یک جراحی قابل حل است؟

نظرات بسیاری وجود دارد که جراح هر بیمار را که با چنین مشکلاتی می آید، جراحی می کند. مواردی وجود دارد که عمل قریب الوقوع است، اما در دهه اخیر از روش های درمانی دیگر نیز استفاده می کنند. مشکل اصلی غلبه بر خود و پشت سر گذاشتن معاینه است درمان مدرن به طور کلی شامل لیزر درمانی است.

آیا بیمار قبل از مراجعه به پزشک نیاز به آمادگی خاصی دارد؟

قبل از اولین بازدید، نیازی به انجام هیچ گونه آمادگی خاصی ندارید. بسیاری از مردم فکر می کنند که نباید تمام روز قبل از ویزیت غذا بخورند و بنوشند یا باید روده ها را با استفاده از داروها تمیز کنند اما لازم نیست.

خدمات درمانی با لیزر در کلینیک هموروئید

کلینیک هموروئید دکتر علی آریایی ارائه کننده کلیه خدمات درمانی لیزری می باشد. کلیه مراحل لیزر بواسیر ، لیزر شقاق و لیزر کیست مویی توسط متخصصین انجام می شود. برای دریافت مشاوره و تعیین وقت قبلی برای معاینه و تشخیص بواسیر ، تشخیص هموروئید و…. تماس بگیرید.