بارداری هموروئید

هیچ کس دوست ندارد در مورد هموروئید در بارداری صحبت کند، اما هموروئید یک واقعیت زندگی برای بسیاری از افراد، به خصوص در دوران بارداری است. بواسیر در تعریف به صورت ساده، سیاهرگ های داخل یا خارج مقعد شما هستند که بزرگ و متورم شده اند. انباشته ها نیز نامیده می شوند، زمانی که خارج از بدن شما هستند می توانند شبیه رگ های واریسی به نظر برسند. هموروئید در بارداری به طور مکرر ایجاد می شود، به ویژه در سه ماهه سوم بارداری و در حین زایمان و کمی بعد از آن.
ممکن است فقط در دوران بارداری هموروئید داشته باشید یا در سایر دوران زندگی خود نیز به آن مبتلا شوید. علل هموروئید در بارداری ممکن است منحصر به دوران بارداری باشد. شما اغلب می توانید بواسیر را با داروهای خانگی و تنظیم سبک زندگی درمان یا از آن پیشگیری کنید.

هموروئید در بارداری

دو نوع هموروئید وجود دارد: هموروئید داخلی و هموروئید خارجی. هر نوع هموروئید در بارداری می تواند علائم متفاوتی داشته باشد.

هموروئید در بارداری (داخلی)

هموروئیدهای داخلی در داخل بدن شما، در داخل راست روده تشکیل می شوند. از آنجایی که آنها در رکتوم پنهان هستند، تشخیص آنها دشوارتر است. برخی از هموروئیدهای داخلی می توانند پرولاپس داشته باشند، به این معنی که خارج از دهانه مقعد گسترش می یابند. اگرچه هموروئید داخلی می تواند باعث خونریزی شود، اما معمولاً باعث ایجاد درد نمی شود. این به این دلیل است که آنها در منطقه ای قرار دارند که انتهای عصبی ندارد. با این حال، اگر هموروئید داخلی افتادگی کند، می تواند بسیار دردناک باشد.

هموروئید در بارداری (خارجی)

هموروئید خارجی در خارج از بدن شما شکل می گیرد. آنها در نزدیکی مقعد قرار دارند و توسط پوست پوشیده شده اند. این پوست بسیار حساس است و ممکن است ملتهب شود.
اگر هموروئید در بارداری به صورت خارجی متورم شود یا لخته خون ایجاد شود، می تواند آسیب ببیند.
اگر لخته خون در بواسیر ایجاد شود، می تواند باعث درد ناگهانی و شدید شود. درد اغلب در 48 ساعت اول بدتر می شود، سپس طی چند روز بهبود می یابد.

علائم بواسیر در بارداری

به طور کلی، این علائم را با هموروئید در بارداری به صورت خارجی تجربه خواهید کرد. ممکن است با بواسیر داخلی هیچ علامتی نداشته باشید. همچنین ممکن است در یک هموروئید خارجی لخته خون ایجاد شود. این به عنوان هموروئید ترومبوز شناخته می شود. آنها به طور کلی سفت، ملتهب و دردناک تر هستند. ممکن است هنگام اجابت مزاج، هموروئید در بارداری به صورت داخلی را بیرون برانید. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است خونریزی و ناراحتی را تجربه کنید.

علت هموروئید در بارداری چیست؟

ممکن است در دوران بارداری بیشتر از سایر دوران زندگی مستعد ابتلا به یبوست باشید. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که از بین 280 زن باردار، 45.7 درصد یبوست را تجربه کردند.
این یبوست ممکن است به دلایل زیر باشد:
نشستن برای مدت طولانی
تغییر هورمون ها
مصرف آهن یا مکمل های دیگر
آیا هموروئید بعد از بارداری از بین می رود؟
بواسیر شما ممکن است پس از بارداری و زایمان بدون هیچ درمانی به طور کامل ناپدید شود زیرا سطح هورمون، حجم خون و فشار داخل شکمی شما پس از زایمان کاهش می یابد. شایع ترین زمان ایجاد هموروئید در دوران بارداری در سه ماهه سوم بارداری و در حین زایمان و بلافاصله پس از آن است. اگر در مرحله دوم زایمان دچار زور زدن طولانی مدت شوید، ممکن است از زمان زایمان به هموروئید مبتلا شوید.

درمان هموروئید در باردای

شما می توانید بسیاری از درمان های خانگی و اصلاح شیوه زندگی را برای کاهش هموروئید در بارداری امتحان کنید. با این حال، بهتر است آنها را نادیده نگیرید. هموروئیدهای درمان نشده ممکن است با گذشت زمان بدتر شوند و عوارضی مانند افزایش درد یا در موارد نادر، کم خونی ناشی از خونریزی ایجاد کنند.
ممکن است لازم باشد برای تشخیص و درمان هموروئید خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید. از آنجایی که هموروئید تنها علت خونریزی در نزدیکی مقعد نیست، اگر هنگام پاک کردن یا مدفوع متوجه خونریزی جدید شدید، همیشه با پزشک مشورت کنید.

درمان های خانگی برای هموروئید

برای تسکین و پیشگیری از هموروئید در بارداری اقدامات زیادی می توانید در خانه انجام دهید. در اینجا چند ایده وجود دارد.
هنگام اجابت مزاج از دستمال مرطوب و قابل شستشو استفاده کنید.
از یک حمام نشسته استفاده کنید یا چند بار در روز به مدت 10 دقیقه در آب گرم تمیز خیس کنید.
حمام نمک اپسوم را در آب گرمی که خیلی گرم نیست مصرف کنید.
چند بار در روز یک کیسه یخ را برای چند دقیقه روی آن ناحیه نگه دارید.
به طور مکرر به اطراف حرکت کنید و سعی کنید برای جلوگیری از فشار اضافی بر مقعد خود، زیاد ننشینید.
برای نرم نگه داشتن مدفوع، مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای پر فیبر بخورید.
هنگام اجابت مزاج یا نشستن طولانی مدت روی توالت از زور زدن خودداری کنید.
تمرینات کگل را برای تقویت عضلات انجام دهید.
شما می توانید بسیاری از این موارد را به صورت آنلاین خرید کنید:
پد هموروئید
دستمال مرطوب شستشو
حمام سیتز
نمک اپسوم
کیسه های یخ
ممکن است بخواهید قبل از درمان هموروئید در بارداری در خانه با یک پزشک صحبت کنید. این به شما اطمینان می دهد که تشخیص مناسبی دریافت کرده و گزینه های درمانی در دسترس شما را درک می کنید.

هموروئید در حاملگی

درمان دارویی برای هموروئید

در دوران بارداری، همیشه قبل از مصرف هر گونه دارویی، از جمله داروهایی که روی پوست خود استفاده می کنید (محلی)، با پزشک خود صحبت کنید. این اطمینان حاصل می کند که درمان ها خطری برای کودک شما ندارد. درمان های موضعی بدون نسخه یا نسخه ای ممکن است به هموروئید کمک کند. این داروها اغلب شامل ترکیبات ضد درد یا ضد التهابی هستند.

کرم ها یا پمادهای حاوی هیدروکورتیزون-پراموکسین می توانند به ویژه برای کاهش درد، التهاب و خارش ناشی از هموروئید موثر باشند. اما این مواد ممکن است برای بارداری بی خطر نباشند. حتما آنها را با پزشک در میان بگذارید.
همچنین ممکن است پزشک بتواند یک ملین بی خطر یا شیاف را برای رفع یبوست توصیه کند.
برخی از درمان‌های خوراکی تجویزی، مانند روتو ساید و هیدروسمین، برای درمان هموروئید در بارداری در دسترس هستند، اما ممکن است در دوران بارداری یا در صورت شیردهی یا شیردهی بی‌خطر نباشند.
سایر گزینه های درمانی پزشکی برای هموروئید عبارتند از:
بستن نوار لاستیکی. در حین بستن نوار، یک نوار لاستیکی کوچک در اطراف پایه هموروئید قرار می گیرد. باند جریان خون را به داخل هموروئید متوقف می کند و در نهایت هموروئید می افتد. این معمولا 10 تا 12 روز طول می کشد. بافت اسکار در طول این فرآیند تشکیل می شود که به جلوگیری از عود هموروئید در همان محل کمک می کند.
اسکلروتراپی. یک محلول شیمیایی مستقیماً به هموروئید تزریق می شود. این باعث کوچک شدن آن و تشکیل بافت اسکار می شود. این امکان وجود دارد که هموروئید پس از این درمان عود کند.
هموروئیدکتومی. هموروئیدکتومی یک روش جراحی برای برداشتن هموروئید در بارداری است. این بیماری با چندین خطر از جمله بیهوشی عمومی، خطر آسیب به عضلات مقعد، درد بیشتر و زمان بهبودی طولانی‌تر همراه است. در نتیجه این درمان فقط برای هموروئیدهای شدید یا زمانی که عوارضی مانند هموروئیدهای متعدد یا بواسیر پرولاپس وجود دارد، توصیه می شود.
استپلهموروئیدوپکسی بافت هموروئیدی در داخل مقعد قرار می گیرد و با استفاده از منگنه های جراحی در جای خود نگه داشته می شود.
پزشک شما ممکن است توصیه کند که محل بواسیر را با باندهای جاذب بسته بندی کنید تا از خونریزی زیاد جلوگیری شود.

چگونه می توان از هموروئید در بارداری جلوگیری کرد؟

شما می توانید سعی کنید بواسیر را کاهش دهید یا از ایجاد آنها به روش های مختلفی جلوگیری کنید.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید

اگر باردار هستید و فکر می کنید که هموروئید دارید، حتماً با پزشک خود در مورد علائمی که دارید صحبت کنید.
هموروئید در بارداری شایع است. در صورت کشف بواسیر به دنبال درمان پزشکی باشید زیرا ممکن است بدتر شوند. درمان‌های خانگی زیادی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید، اما ممکن است به درمان پزشکی نیز نیاز داشته باشید. در مورد هر گونه درمانی، از جمله کرم های بدون نسخه، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که بر بارداری شما تأثیر نخواهد گذاشت.

مطالعه شود: همه علائم بواسیر در زنان