درمان کیست مویی ناف

درمان کیست مویی ناف چگونه انجام می شود؟

کیست مویی ناف یک بیماری نادر در مردان جوان است. این بیماری اغلب در جاهایی که شرایط بهداشتی مناسبی ندارد، بوجود می آید. نشانه های این بیماری شامل تیره شدن اطراف ناف است. به دلیل نادر بودن آن و عدم آگاهی پزشکان از این بیماری، به راحتی می تواند به اشتباه تشخیص داده شود و مورد درمان قرار نگیرد. با این حال، تشخیص با معاینه فیزیکی و شرح حال دقیق آسان است. اگرچه این بیماری در حال تشخیص و گزارش است و هنوز در مورد بهترین گزینه های درمانی اتفاق نظر وجود ندارد.

بیماری کیست مویی در ناف

بر اساس یکی از مقالاتی که درباره ی کیست مویی نوشته شده است، اینگونه بیان شده است. در این گزارش، دو مورد کیست، یکی در مرد و دیگری در یک زن که علائم معمولی درد، تورم و ترشحات بدبو متناوب از ناف داشتند را معرفی می کنیم. آنها دارای منافذ سینوس کوچک با موهای بیرون زده در عمق ناف بودند. از آنجایی که این دو بیمار سابقه قبلی درمان‌های ناموفق داشتند، برای هر دو مورد جراحی حفظ ناف انجام شد. زخم ها در 2-3 هفته با نتایج زیبایی قابل قبول بهبود یافتند. طی یک دوره پیگیری بیش از 2 سال، هیچ نشانه ای از عود مشاهده نشد.

برای مطالعه » درمان کیست مویی

علائم کیست مویی ناف

در بیماری که با سابقه ترشح متناوب، خارش، درد یا خونریزی از ناف و وجود بافت گرانوله با یا بدون موهای بیرون زده مراجعه می کند. احتمال کیست مویی در زنان جوان نیز وجود دارد و در مراحل تشخیص بیماری باید مد نظر قرار گیرد. به طور کلی درمان کیست مویی ناف به شدت بیماری بستگی دارد. درمان انتخابی برای موارد مزمن متناوب، برداشتن قسمت آسیب دیده با جراحی است.

مراحل درمان کیست مویی ناف متفاوت بوده و به شرایط بستگی دارد، از بهبود بهداشت شخصی تا برداشتن جراحی قسمت آسیب دیده ناف در صورت نیاز به جراحی، به ویژه در زنان، برای جلوگیری از تأثیرگذاری بر زیبایی ناف، مراقبت شدید لازم است. در زنان بسیار نادر است. با این حال، ما دو مورد، یکی در یک مرد و دیگری در یک زن را گزارش می کنیم.

مورد 1، مردی 26 ساله و مورد 2، زنی 21 ساله بود. هر دو بیمار به ترتیب با درد، تورم و ترشح متناوب از ناف به مدت 6 ماه و 10 روز در بخش سرپایی جراحی بیمارستان بستری شدند. ترشحات سروز، معمولاً چرکی، بد بو و گاهی خونی بود.  سابقه ضربه به ناف در هر دو مورد وجود نداشت و هر دو بیمار علائم مشابه قبلی و درمان دارویی با آنتی بیوتیک و مراقبت از زخم را در سال گذشته داشتند. برای بیمار مرد، استفاده از نیترات نقره دو ماه پس از شکست اولین درمان انجام شد.

عکس اول مطعلق به مرد بیمار و عکس دوم مربوز به زن بیمار می باشد.

بیمار مرد بسیار پرمو بود، در حالی که بیمار زن دارای موهای کم پشت، به ویژه در اطراف ناف بود. بیمار مرد دارای ترشحات چرکی بود، یک دهانه سینوس کوچک پوشیده شده با بافت گرانوله همراه با یک دسته مو بیرون زده در اعماق ناف، تشکیل یک کیست مویی داده بود.

در بیمار زن، چند تار موی ابریشمی که به دهانه سینوس در یک ناف نسبتا کم عمق چسبیده بود که ملتهب و دردناک بود، پیدا شد. داده های آزمایشگاهی هیچ ناهنجاری قابل توجهی را نشان نداد. کشت زخم غلبه باکتری های هوازی چند میکروبی را گزارش کرد.  بر اساس این یافته ها، کیست مویی در هر دو بیمار تشخیص داده شد. هردو بیمار تحت عمل جراحی با بی حسی موضعی قرار گرفتند. پس از چند ساعت مرخص شدند. بهبودی کامل در طول 2-3 هفته انجام شد. از لحاظ زیبایی ظاهری زخم، نتیجه رضایت بخش بود. مراقبت ها تا دوسال پس از جراحی ادامه داشت و هیچ نشانه ای از عود بیماری گزارش نشد.

برای مطالعه بیشتر » بهترین مرکز لیزر کیست مویی

درمان جراحی کیست مویی

بیش از 90% شیوع کیست مویی در مردان جوانی که موهایفراوان و ناف های عمیقفی داشتند، گزارش شده است.

تقریباً 85 درصد از بیماران مبتلا بین 10 تا 30 سال سن دارند. در سایر گروه های سنی بسیار نادر است. بروز زیاد در مردان جوان می تواند به این دلیل باشد که رشد موهای بدن به طور طبیعی با بلوغ شروع می شود و پس از 20 سالگی به اوج خود می رسد. عمق بیشتر ناف آن را به طور طبیعی به محلی تجمع مو تبدیل می کند.  اما این بیماری بدون علامت و ناخوانده که به طور اتفاقی کشف می شود را می توان با بهبود بهداشت فردی که شامل تراشیدن پوست اطراف، کشیدن تمام موهای بیرون زده و خشک نگه داشتن ناف است، مدیریت کرد.

کلام آخر

کیست مویی ناف به دلیل نادر بودن آن و عدم آگاهی پزشکان از این بیماری، به راحتی می تواند به اشتباه تشخیص داده شود و مورد درمان قرار نگیرد. تشخیص با معاینه فیزیکی و شرح حال دقیق آسان است.  درمان انتخابی برای موارد مزمن و متناوب، برداشتن قسمت آسیب دیده با جراحی است. امید است این مقاله برای شما مفید باشد.

کلینیک هموروئید دکتر آریایی ارائه دهنده کلیه خدمات لیزر کیست مویی می باشد.