لیزر موهای زائد سرطان ‌زا است

در دهه‌ های اخیر، استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد در بسیاری از جوامع رواج یافته است. این فناوری نه تنها در حوزه زیبایی، بلکه در درمان برخی مشکلات پوستی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، گاهی اوقات شایعاتی در مورد احتمال ایجاد سرطان توسط لیزر موهای زائد به گوش می‌رسد. در این مقاله، به بررسی:

آشنایی بالیزر و عملکرد آن

نحوه عملکرد لیزر در از بینبردن موهای زائد

تاثیر لیزر بر بافت‌های پوستی

آیا لیزر موهای زائد سرطان ‌زا است؟

توصیه‌ها برای افراد دارای حساسیت

مطالعات علمی و اثرات جانبی لیزر

عوارض ناشی از استفاده از لیزر می پردازیم…

آشنایی با عملکرد لیزر

ابتدا برای درک بهتر این موضوع، باید با اصل عملکرد لیزر آشنا شویم.

لیزر یک فناوری است که بر اساس امواج الکترومغناطیسی عمل می ‌کند. این امواج با همراه شدن نور ، مسیرهای مشخصی را طی کرده و به منطقه هدف اصابت می کنند. هر یک از انواع لیزر اثر معینی را بر منطقه هدف خود می گذارد، به عنوان مثال در لیزر موهای زائد ، اشعه لیزر از سلول‌ های پوست عبور کرده و به فولیکول های مو برخورد می کند . این برخورد باعث بالا رفتن حرارت در فلیکول ها شده و در نهایت آن ها را از بین می برد.

 

عملکرد لیزر در از بین بردن موهای زائد

لیزرها برای از بین بردن موهای زائد از پدیده تبخیر یا تحلیل سلول‌ های مو استفاده می نمایند. این اتفاق با جذب نور لیزر توسط ماده رنگی مو (ملانین) رخ می‌دهد. در نتیجه، حرارت تولید شده توسط لیزر باعث ایجاد ضربه حرارتی در سلول‌های مو شده و موها را از بین می‌روند.

 

تاثیر لیزر بر بافت‌های پوستی

استفاده از لیزر بر بافت‌های پوستی نه تنها مختص از بین بردن موها نیست، بلکه می‌تواند در درمان برخی مشکلات پوستی نیز مؤثر باشد. به عنوان مثال، لیزر درمانی برای کاهش لکه ‌های پوست، کک و .. استفاده شده و در موارد پیشرفته تر از لیزر هموروئید برای درمان کامل بیماری هموروئید نیز استفاده می شود.

 

آیا لیزر موهای زائد سرطان ‌زا است ؟

بسیاری از ادعاها از لیزر به عنوان یک راهکار نا امن برای از بین بردن موهای زائد یاد می کنند و این شایعات باعث شده تا مردم سوالاتی در مورد احتمال ایجاد سرطان توسط لیزر داشته باشند. به طور کلی، تاکنون هیچ شواهد قاطعی، درخصوص این موضوع ارائه نشده است و این ادعا کاملا بی اساس و بی پایه است و هانطور که گفتیم هیچ دلیل قانع کننده ای وجود ندارد.

اما توصیه و پیشنهادی که در این حوزه بر اساس اطلاعات موجود ارائه می شود بر این اساس است که، استفاده معقولانه و استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد که با نظارت و با توجه به توصیه‌ متخصصان انجام شود طور کلی ایمن می‌باشد. در حالیکه مصرف افراطی و بدون نظر پزشک ممکن است به مشکلات جانبی منجر شود. همچنین، افرادی که به نور به شدت حساسیت دارند یا دچار مشکلات پوستی خاصی هستند، باید قبل از استفاده از لیزر با متخصص پوست مشورت کنند.

 

توصیه‌ها برای افراد دارای حساسیت

برخی افراد ممکن است به انجام لیزر موهای زائد حساسیت داشته باشند. در این موارد، مشورت با یک پزشک پوست و زیبایی توصیه می‌شود. افرادی که ممکن است حساسیت به نور داشته باشند یا مشکلات پوستی خاصی دارند، باید از انجام تست‌های پوستی قبل از جلسات لیزر استفاده کنند.

 

مطالعات علمی و اثرات جانبی لیزر

تاکنون مطالعات متعددی در زمینه استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد صورت گرفته است. تاکید بیشتر این مطالعات بر تأثیرات مثبت و ایمنی این فناوری است. اما همچنین نکاتی مثل احتمال تحریک سلول‌ها و اثرات جانبی کوتاه‌ مدت ممکن است وجود داشته باشد. این امور نشان دهنده ضرورت انجام مطالعات دقیق تر در زمینه اثرات جانبی لیزر است.

 

عوارض ناشی از استفاده از لیزر

 

استفاده از لیزر برای بر طرف کردن موهای زائد به طور کلی ایمن به نظر می‌رسد. با این حال، بخشی از افراد از عوارض موقتی نیز بر خوردار شده‌ اند. بین عوارض متداول می‌توان به قرمزی، تورم، التهاب، خارش و حتی بروز سوختگی اشاره کرد. اما این در صورتی است که رعایت نکات ایمنی هنگام انجام لیزر موهای زائد صورت نگرفته باشد و یا پوست فرد نسبت به لیزر حساس باشد. برخی از افراد نیز گزارش کرده ‌اند که پس از انجام لیزر  بر روی پوستشان آکنه و لکه‌ های تیره ایجاد شده است.

 

نتیجه‌ گیری

با توجه به تحقیقات و شواهد موجود، ادعاهایی که لیزر موهای زائد سرطان ‌زا است، تا به حال تایید نشده‌اند. پس اگر این سوال برایتان پیش می آید که لیزر موهای زائد چگونه انجام دهیم؟ تا در امان باشیم باید جواب دهیم که استفاده معقولانه و تحت نظر متخصص از لیزر به عنوان یک ابزار زیبایی و درمانی امن تلقی می‌شود و هیچ مشکلی تا به امروز ایجاد نکرده است. با این حال، همواره افراد قبل از تصمیم به اجرای هر نوع درمان، باید با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

کلینیک دکتر علی آریایی آماده ارائه هر گونه خدمات در حوزه لیزر هموروئید، لیزر شقاق و … هستند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *