افتادگی رکتوم

رکتوم شما قسمت پایینی روده بزرگ است، جایی که مدفوع تشکیل می شود. اگر رکتوم از محل طبیعی خود در بدن خارج شود و از دهانه مقعد خارج شود، به این عارضه افتادگی رکتوم گفته می شود. در مراحل اولیه، افتادگی ممکن است تنها پس از اجابت مزاج اتفاق بیفتد. سپس رکتوم بیرون زده ممکن است به خودی خود از طریق کانال مقعد به عقب برگردد. اما با گذشت زمان، پرولاپس ممکن است شدیدتر شود و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

علل

معمولا پرولاپس یا افتادگی رکتوم معمولاً به دلیل ضعیف شدن ماهیچه هایی که از رکتوم حمایت می کنند ایجاد می شود.

علائم پرولاپس رکتوم عبارتند از:

1. احساس برآمدگی بعد از سرفه، عطسه یا بلند کردن بدن
  2. وجود ترشحات مخاطی در مدفوع
  3. درد و خونریزی مقعدی
  4. بی اختیاری مدفوع
  5. باید با دست پرولاپس را به داخل مقعد برگردانید
  6. احساس فشار در راست روده
  7. یبوست بودن
  8. داشتن درد مقعد، خونریزی یا خارش

عوامل خطر

هر کسی ممکن است دچار افتادگی رکتوم شود، اما زنان بیشتر از مردان به این عارضه مبتلا می شوند.

موارد زیر ممکن است خطر ابتلا به افتادگی رکتوم را افزایش دهد:

• سابقه طولانی یبوست
  • زور زدن برای اجابت مزاج
  • اسهال مزمن
  • سوء مصرف ملین
  • زایمان
  • مشکلات نخاعی یا سکته قبلی
  • فیبروز سیستیک
  • پیری یا زوال عقل
  • تشخیص

کادر درمان می توانند پرولاپس رکتوم را با سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص دهد. ممکن است از شما خواسته شود که چمباتمه بزنید و به گونه‌ای که گویی مدفوع می‌کنید، ورزش کنید. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شما ممکن است آزمایش های دیگری را نیز برای تأیید تشخیص انجام دهند. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ویدئوفکوگرام: یک نوع اشعه ایکس که در حین اجابت مزاج گرفته می شود.

مانومتری آنورکتال: یک لوله اندازه‌گیری فشار که در داخل راست روده قرار می‌گیرد تا میزان عملکرد عضلات کنترل کننده حرکات روده را اندازه‌گیری کند.

کولونوسکوپی: یک لوله انعطاف پذیر با دوربینی که در داخل راست روده قرار می گیرد تا پزشک بتواند یک معاینه بصری انجام دهد.

تنقیه باریم: عکس های اشعه ایکس پس از قرار دادن نوعی محلول حاجب در رکتوم گرفته می شود.

> متخصص هموروئید

درمان پرولاپس روده

درمان اغلب با اقداماتی برای جلوگیری از یبوست و زور زدن شروع می شود. اگر پرولاپس رکتوم شما به اندازه کافی شدید باشد و کیفیت زندگی شما را مختل کند، احتمالاً پزشک شما جراحی را توصیه می کند.

انواع جراحی عبارتند از:

ترمیم از طریق شکم انجام می شود.  یک برش از قسمت تحتانی شکم ایجاد می شود و رکتوم به قسمت پایینی ستون فقرات متصل می شود تا از آن حمایت کند و در جای خود نگه دارد.

ترمیم از طریق رکتوم انجام می شود. در طی این عمل جراح شما باید قسمتی از راست روده را که پرولاپس شده است بردارد و دو سر آن را به هم وصل کند.

تعمیر با ترکیب این تکنیک ها انجام می شود.

این دو نوع اصلی از عوارض هستند:

افتادگی رکتوم که نمی توان آن را به داخل راست روده برگرداند. این می تواند باعث شود که خون رسانی به پرولاپس قطع شود. به این عارضه خفگی می گویند. دردناک است و نیاز به درمان اورژانسی دارد.

افتادگی رکتوم که دوباره اتفاق می افتد. این می تواند تا 40 درصد مواقع اتفاق بیفتد. پیروی از توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد تغییر سبک زندگی می تواند به جلوگیری از عود کمک کند. این شامل خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا و نوشیدن آب کافی است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم:

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

• لرز
  • سرخی
  • خون ریزی
  • تخلیه
  • بی اختیاری مدفوع

مدیریت افتادگ رکتوم

اگر در حال بهبودی پس از جراحی افتادگی رکتوم هستید، مطمئن شوید که داروی درد خود را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. تمام آنتی بیوتیک ها را تمام کنید و هیچ دارویی بدون نسخه را بدون صحبت با جراح خود مصرف نکنید.

این نکات برای مدیریت افتادگی رکتوم قبل یا بعد از بهبودی پس از جراحی ممکن است کمک کند:

• از هر گونه فعالیتی که باعث افزایش فشار در ناحیه رکتوم شما می شود، مانند زور زدن برای اجابت مزاج یا بلند کردن اجسام سنگین، حداقل به مدت 6 ماه خودداری کنید.
  • هر گونه سرفه مداوم را توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود درمان کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما نیز ممکن است از شما بخواهد که سیگار را ترک کنید.
  • هر روز حداقل 5 وعده میوه و سبزی بخورید. یک رژیم غذایی با فیبر بالا به جلوگیری از یبوست و زور زدن کمک می کند.
  • هر روز 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
  • اگر یبوست دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید نرم کننده مدفوع یا ملین فله مصرف کنید.
  • فعال بمانید و به طور منظم ورزش کنید. اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید به وزن مناسب برگردید.

کلینیک هموروئید دکتر آریایی ارائه کننده انواع خدمات لیزر هموروئید ، درمان شقاق با لیزر، درمان کیست مویی با لیزر و … می باشد. برای مشاوره تخصصی و تعیین وقت قبلی تماس بگیرید.