علائم ابتدا به فیستول

علائم ابتلا به فیستول چیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا کمی توضیح می دهیم که فیستول چیست؟

فیستول در واقع یک ارتباط غیر طبیعی بین اندام های مختلف بدن می باشد، این بیماری به علت اتصال نا متعارف میان بافت های گوناگون ناحیه مقعد و پوست اطراف آن ایجاد می شود. این بیماری می تواند به دلیل عفونت غددمقعدی، آبسه مقعدی یا بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون ایجاد شود.

در حالت عادی تمام بافت ها و قسمت های مختلف ناحیه مقعد به صورت جدا کار می کنند و هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، در زمانی که این بیماری ایجاد می شود، یک کانال غیر طبیعی میان بافت ها، و پوست اطراف آن ایجاد می شود. توجه کنید! در صورت مشاهده هر گونه آبسه در ناحیه مقعد از تخلیه آن پرهیز کنید زیرا ممکن است عوارض جدی داشته باشد. تشخیص و درمان زود هنگام می تواند به جلوگیری از عوارض کمک کند.

علائم و نشانه های فیستول چیست؟

با توجه به این که فیستول در چه مرحله ای است و چه مدت زمان از بیماری فرد می گذرد، علائم می تواند در فرد بیمار، متفاوت باشد.

مهم ترین و شاخص ترین علائم فیستول، سوراخی ملتهب در اطراف مقعد است که قابل مشاهده نمی باشد.

• التهاب پوست اطراف مقعد، که ناشی از عفونت و تخریب بافت های اطراف مقعد می باشد، تورم و قرمزی این ناحیه که ممکن است باعث درد و ناراحتی شود
  • درد در ناحیه مقعد به خصوص در هنگام نشستن یا دفع مدفوع، این درد می تواند تیز، سوزش آور و یا ضربان دار باشد.
  • وجود ترشحات چرکی یا خونی از مقعد، این ترشحات ممکن است مداوم و یا متناوب باشد. ترشحات در بیماری فیستول، ممکن است بوی بدی داشته باشد
  • خارش در ناحیه مقعد، این خارش می تواند شدید بوده و باعث تحریک پوست شود.
  • بی اختیاری مدفوع شدید یا خفیف یکی دیگر از علائم فیستول است.

علل ایجاد فیستول چه چیزی می باشد؟

• آبسه مقعدی یک کیسه پر از چرک می باشد که در غدد مقعدی ایجاد می شود. شکل گیری فیستول مقعدی زمانی اتفاق می افتد که درمان کامل آبسه مقعدی انجام نشده باشد.
  • بیماری های التهابی روده، مانند کرون روده، کولیت اولسراتیو، خطرات ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
  • عوارض ناشی از برخی جراحی ها در ناحیه مقعد، مانند جراحی برای شقاق مقعد یا هموروئید، می تواند یکی دیگر از عوامل باشد.
  • عفونت های مقعدی و مقاربتی می توانند منجر به این نوع بیماری شوند.
  • سرطان روده یا راست روده با ایجاد تومورهای متعدد ممکن است باعث فیستول شود.
  • برخورد ضربه به ناحیه مقعد از دیگر علل می باشد.
  • زایمان طبیعی سخت، سیستم ایمنی ضعیف، عفونت روده ها می تواند از علل ابتلا به فیستول باشد.

درمان فیستول مقعدی

یکی از روش های درمان فیستول مقعدی جراحی می باشد. انواع مختلفی از جراحی برای درمان فیستول مقعدی وجود دارد، از جمله:

• فیستولوتومی: در این روش، جراح با استفاده از چاقو یا لیزر، فیستول را باز می کند.
  • Seton: در این روش، جراح با استفاده از نخ بخیه، فیستول را می بندد.
  • لیزر درمانی: در این روش، جراح با استفاده از لیزر، فیستول را می بندد.

پیشگیری از فیستول مقعدی

برای پیشگیری از فیستول مقعدی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

• تغییر لایف استایل و داشتن یک رژیم غذایی سالم : داشتن رژیم غذایی سالم که سرشار از فیبر باشد مانع از یبوست و عفونت غدد مقعدی می شود.
  • بهداشت خود را رعایت کنید: شستشوی منظم ناحیه مقعد می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.
  • از مصرف آنتی بیوتیک های غیرضروری خودداری کنید: مصرف آنتی بیوتیک های غیرضروری می تواند به فلور طبیعی روده شما آسیب برساند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

در صورت مشاهده هر یک از علائم فیستول مقعدی، به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان زودهنگام می تواند به جلوگیری از عوارض کمک کند.

کلینکی هموروئید دکتتر علی آریایی با سالها فعالیت در زمینه درمان فیستول ، کیست مویی، شقاق و .. در تلاش است تا بیماری شما را در اسرع وقت و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهد. لیزر هموروئید در این مرکز با پیشرفته ترین دستگاه ها و توسط متخصص هموروئید انجام می شود.

در کلینیک تخصصی هموروئید تمام بیماری ها از طریق لیزر بدون خونریزی و عوارض و درد انجام می شود. برای مشاوره با ما همین حالا تماس بگیرید.