عوارض عدم درمان فیستول

بیماری فیستول چیست؟ عوارض این بیماری چیست؟ و عوارض عدم درمان فیستول چه می باشد، در این مطلب می خواهیم به این موضوعات بپردازیم.

در حالت عادی تمامی بافت های اطراف مقعد به صورت جدا از هم کار می کنند و با هم تداخلی ندارند، زمانی که این بیماری به وجود می آید، میان بافت ها و پوست ناحیه مقعد یک کانال غیر طبیعی رخ می دهد، فیستول مقعدی معمولا” به دنبال یک عفونت یک آبسه و عفونت مقعدی رخ می دهد، انسداد یکی از غدد راست روده ممکن است منجر به بوجود آمدن چرک و عفونت شود و در نهایت با تجمع چرک و عفونت در مجرای مقعد این کانال غیر طبیعی ایجاد گردد.

مجاری فیستول باید درمان شود چون این بیماری به خودی خود خوب نمی شود، اگر بیماری فیستول درمان نشود، فرد را بسیار آزار خواهد داد.

اگر فیستول برای طولانی مدت درمان نشود، ممکن است، عوارض بسیار خطرناکی داشته باشد، خطر ابتلا به سرطان در مجرای فیستول وجود دارد.

چون سوراخ فیستول معمولا” عفونت بیماری را گسترش میدهد، اگر سریعا” درمان نشود، ممکن است پریتونیت (التهاب پوشش داخلی شکم) رخ دهد.

اگر فیستول درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر فیستول درمان نشود، می تواند درد و ناراحتی مزمن را به همراه داشته باشد، مجرای فیستول ممکن است عفونی شود و باعث التهاب و ناراحتی گردد و یا عفونت بزرگتری ایجاد شود

وجود درد و ناراحتی ممکن است زندگی فرد را مختل کند و منجر به کاهش کیفیت زندگی فرد گردد.

عدم درمان فیستول، قارچ مقعدی را به همراه دارد که درمان آن سخت تر است و ممکن است با سوزش و ناراحتی شدیدی همراه باشد.

با توجه به این که فیستول به دستگاه گوارش مربوط است، عدم درمان آن منجر به اختلال در جذب مواد غذایی می شود، که باعث کاهش وزن و کاهش سلامت بیمار می شود.

آیا فیستول باعث سرطان می شود؟

فیستول به طور مستقیم به سرطان منجر نمی‌شود. اما وجود فیستول می‌تواند به عنوان یک عامل خطرزای برای توسعه برخی از نوع‌های سرطان باشد.

آیا فیستول به خودی خود خوب می شود؟

فیستول به خودی خود به طور کامل بهبود نمی‌یابد. این بیماری نیاز به درمان دارد تا علائم آن کنترل شوند و عوارض آن کاهش یابد. بسته به نوع و مکان فیستول، درمان ممکن است شامل داروها، روش‌های جراحی، یا ترکیبی از هر دو باشد.

امروزه راه نوین درمان فیستول، جراحی فیستول با لیزر می باشد.

عوارض عدم درمان فیستول مقعدی :

• درد و ناراحتی :

یکی از علائم اولیه در بیماری فیستول درد مقعد است که اگر این بیماری درمان نشود، درد بدتر شده و به درد مزمن تبدیل می گردد، که بسیار ناراحت کننده است.

• عفونت های پی در پی :

عدم درمان، باعث عفونت های پی در پی در مقعد و فیستول مقعد میگردد، چون خود فیستول اغلب به دلیل عفونتی ایجاد می شود که یک تونل غیر طبیعی بین کانال مقعد و پوست نزدیک مقعد جمع می کند

• آبسه مقعدی :

با عدم درمان فیستول، ممکن است آبسه مقعدی شکل گیرد، چون عدم درمان ممکن است سبب قرمزی، سوزش و حساسیت ناحیه مقعد شود

• عفونت های سیستمیک :

عدم درمان فیستول ممکن است باعث عفونت های سیستمیک گردد، این عفونت معمولا” از طریق خون، لنفاوی، یا انتقال مستقیم از منطقه های عفونی به دیگر نقاط بدن انتشار می یابد.

• تنگی مقعد :

التهاب ناشی از فیستول ممکن است باعث تنگی مقعد و مشکل در دفع مدفوع گردد،  که رفع آن به عمل جراحی نیاز دارد.

• بی اختیاری در دفع و نشت مدفوع :

در برخی موارد فیستول درمان نشده باعث آسیب به عضلات اسفنکتر، که مسئول کنترل حرکات روده هستند، شود. این آسب می تواند منجر به بی اختیاری مقعدی و نشت غیر ارادی مدفوع یا گاز شود.

آیا فیستول خطرناک است؟

بیماری فیستول به خودی خود خطرناک نیست و به سادگی می تواند کنترل و درمان شود، اما اگر فیستول درمان نشود و فرد برای درمان به پزشک متخصص مراجعه ننماید، منجر به انواع بیماری های مقعددی می گردد، همچنین باعث عفونت های مکرر گردیده و به دیگر بخش های بدن سرایت می کند و می تواند منجر به بخطر انداختن زندگی فرد و حتی مرگ شود.

کلینیک تخصصی همورئید دکتر علی آریایی با سالها فعالیت در زمینه درمان انواع بیماری ها مانند فیستول، شقاق مقعدی،کیست مویی، هموروئید و … همواره در تلاش بوده تا به درمان بیماری ها با کمترین میزان درد و خونریزی و عوارض بپردازد.

در این کلینیک لیزر هموروئید زیر نظر متخصص هموروئید انجام می شود.