مزایا و معایب درمان شقاق با لیزر

مزایا و معایب درمان شقاق با لیزر چیست؟ بیماری شقاق چه نوعی بیماری است ؟ انواع روش های درمان شقاق کدامند؟

در این مطلب می خواهیم به این موادر بپردازیم، شقاق، یکی از بیماری‌های رایج دستگاه گوارش است که، به عنوان فیشر مقعد نیز شناخته می‌شود. در این حالت، مخاط اطراف مقعد که نازک و مرطوب است، با پارگی‌های کوچک روبرو می‌شود.

این مشکل می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. پارگی در این لایه نازک باعث آشکار شدن عضله اطراف مقعد یا اسفنکتر مقعدی می‌شود.

اسپاسم این عضله باعث درد می‌شود و فرآیند بهبودی را کاهش می‌دهد. به طور معمول، این بیماری به عنوان یک مشکل جدی محسوب نمی‌شود، اما گاهی اوقات ممکن است با روش‌های متداول درمان بهبود یابد. در اکثر موارد، شقاق با افزایش نرمی مدفوع و استفاده از مسکن‌های ضد درد بهبود می‌یابد.

دو نوع شقاق وجود دارد که افراد در طول عمر خود ممکن است به آن مبتلا شوند، این دو نوع عبارتند از :

• شقاق یا فیشر حاد:

این نوع شقاق فقط یکبار در زندگی فرد اتفاق می افتد و از 6 تا 12 هفته زمان میبرد تا بیمار بهبود یابد، بعد از بهبودی، عموما” مشکلی پیش نخواهد آمد.

• شقاق مزمن:

این نوع شقاق زمانی رخ می دهد که فرد در درمان شقاق حاد بی توجه باشد، از این رو زخم بیشتر از 12 هفته ادامه یافته و فرد را درگیر می کند. در این نوع، بیمار در دوره های طولانی تر بهبود یافته و دائما درد و ناراحتی را تجربه می کند.

علائم شقاق مقعدی چیست؟

شقاق مقعدی با بروز علائم و نشانه هایی همراه است که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• درد، قبل و بعد از اجابت مزاح که گاهی بسیار شدید است.
  • وجود خون روشن در مدفوع یا دستمال توالت
  • ترک های قابل مشاهده روی پوست اطراف مقعد
  • توده های کوچک و یا ریز روی پوست مقعد
  • سوزش و خارش
  • ترشحات بدبو

انواع درمان شقاق مقعد

هدف از درمان شقاق کاهش فشار بر روی کانال های مقعد است، و معمولا با نرم کردن مدفوع و کاهش درد و فشار در هنگام دفع انجام می شود.

فرد بیمار باید رژیم غذایی سالمی داشته باشد و دچار یبوست نشود.

در 90 درصدمواقع، درمان به صورت غیرجراحی و با استفاده از کرم و پمادها انجام می شود و در 50 درصد مواقع درمان به صورت خانگی انجام می گردد.

از رایج ترین روش های درمانی می توان به نشستن در آب گرم، استفاده از ژل آلوئه ورا، استفاده از کرم و شیاف های درمانی، درمان با لیزر و عمل جراحی اشاره کرد.

درمان شقاق با لیزر :

لیزر درمانی یکی از دستاوردهای دنیای پزشکی است.

یکی از روش های رایج برای درمان شقاق، درمان با لیزر است.

در این روش عفونت ناحیه مقعد با اشعه لیزر بر طرف می شود، زخم جوش داده می شود و مسدود می گردد.

مزایای درمان شقاق با لیزر :

تکنولوژی لیزر در حوزه پزشکی به‌عنوان یک دانش نوین شناخته شده و به منظور بهبود بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تکنیک به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمان شقاق مورد توجه پزشکان و بیماران قرار گرفته است.

اما چه مزایایی باعث شده که درمان شقاق با لیزر به عنوان جایگزینی مؤثر برای جراحی مطرح شود؟

• بدون احساس درد یا خونریزی، تکنولوژی لیزر قابلیت سوزاندن رگ‌های خونی را در حین برش داراست و می‌تواند خونریزی را در طول عمل و حتی در دوره پس از آن به‌طور قابل توجهی کاهش دهد.
  • نیازی به بستری بیمار نیست و بیمار فوراً پس از عمل می‌تواند کلینیک را ترک کند.
  • این روش بدون نیاز به بیهوشی عمومی اجرا می‌شود و تنها از بیحسی موضعی استفاده می‌کند.
  • احتمال بازگشت بیماری بسیار کم است و عوارض جانبی به حداقل می‌رسد. همچنین، هزینه درمان این روش به میزان قابل توجهی کمتر است.
  • از دیگر مزایا، ترمیم سریعتر با استفاده از اشعه لیزر ممکن است، زیرا لیزر می‌تواند فرآیند بازسازی بافت و افزایش جریان خون در ناحیه مورد آسیب را تحریک کرده و عملکرد بهبود یافته‌ای را به همراه آورد.

معایب درمان شقاق با لیزر :

• خطر عفونت : در هر عملی خطر ابتلا به عفونت وجود دارد که درمان با لیزر از این قائده مستثنا نیست، مراقبت از زخم و پیروی از دستور العمل های بعد از عمل می تواند خطر عفونت را کاهش دهد.
  •  حساسیت : برخی افراد ممکن است به نور لیزر حساسیت داشته باشند و پس از جراحی احتمال ایجاد حساسیت پوستی یا قرمزی وجود داشته باشد.
  • عدم اثربخشی کامل: در بعضی از موارد، لیزر ممکن است عملکرد کاملی در درمان شقاق داشته باشد، اما نتایج متفاوتی بر اساس نوع و شدت شقاق و ویژگی‌های هر بیمار ممکن است.
  • خونریزی : در حالی که لیزر می تواند خونریزی را کاهش دهد، در برخی موارد ممکن است افراد، خونریزی کمی داشته باشند. در گونه های نادر ممکن است خونریزی زیاد باشد که نیاز به مشورت پزشک دارد.
  • درد یا ناراحتی : در برخی موارد ممکن است در عمل لیزر، بیمار درد و ناراحتی داشته باشد در صورتی که هدف درمان لیزر کاهش درد است.

نتیجه گیری

درمان شقاق مقعد معمولا” ساده است و ممکن است با روش های موضعی، انواع پمادها و کرم ها درمان شود، اما گاهی به درمان های پیشرفته تر، درمان با لیزر و یا عمل جراحی نیاز باشد.

کلینک هموروئید دکتر علی آریایی با سال ها فعالیت و خدمت در عرصه درمان بیماری ها همواره در تلاش است تا درمان انواع بیماری ها همچون شقاق، بواسیر، کیست مویی و هموورئید را با استفاده از روش لیزر با کمترین میزان درد وخونریزی و عوارض انجام دهد.

در کلینیک تخصصی هموروئید لیزر انواع بیماری ها و مشکلات و همچنین لیزر هموروئید تحت نظر دکتر متخصص هموروئید انجام می شود.